Je kind beter begrijpen met een zielstekening

Wil jij je kind beter begrijpen op een dieper niveau? Een intuïtief afgestemde tekening kan je daarbij helpen. Maar misschien vraag je je af: hoe wordt een zielstekening gemaakt? Ik zal het hier uitleggen a.d.h.v. een tekening die ik maakte.

Bij een zielstekening verbind ik me met de energie van je kind en teken ik intuïtief. Hoe de tekening ontstaat en wat er zichtbaar wordt schrijf ik op. Zo ontstaat een helende, bekrachtigde tekening met beschrijving.

Mijn uitgangspunt is: wat wil het kind nu laten zien? De vraag van de ouder neem ik daarbij mee. Zoals bij deze tekening:

“Ik voel veel liefde voor mijn kind, maar ik vind haar gedrag soms ook wel lastig. Dan ga ik twijfelen aan mezelf.”

De energie van ieder kind is anders

Ik begin met het creëren van een soort sacred space: een prettige plek waar alles wat ik nodig heb klaarligt: papier, krijt, een pen, een kaars. En ik verbind me met het liefdevolle, helende energieveld. Dit helpt me om zuiver te werken.

Dan voel ik in op het kind waarvoor ik de tekening mag maken. Die energie voelt bij ieder kind heel anders. De een kan niet wachten tot ik begin, de ander is heel voorzichtig. Soms moeten alle spulletjes precies recht liggen. Soms voel ik de onzekerheid of het wel goed zal gaan. Dit zegt me al heel veel over hoe een kind is en hoe het in de wereld staat.

Het lijkt wel of ze naast me staat. Zo nieuwsgierig is het wezen van dit meisje naar hoe ik haar zielstekening maak. Moeder bevestigt het me later. Inderdaad, vaak staat ze bijna bovenop haar lip. Ze wil alles zien en meemaken.

Zonder oordeel waarnemen

Vanuit mijn vraag aan het kind “wat wil jouw ziel laten zien?” kies ik intuïtief kleuren en begin met de tekening. De manier waarop dit gebeurt is bij ieder kind verschillend. Snel, secuur, rustig, voorzichtig, twijfelend, krachtig, … Om dat zonder oordeel waar te nemen vind ik heel belangrijk. Zonder oordeel schrijf ik ook op wat ik tegenkom in het maken van de tekening. Dit is hoe het kind is op dit moment. Dit is wat het laat zien. Juist dat te zien zonder oordeel geeft ruimte om het kind helemaal te accepteren, om er helemaal te mogen zijn. Dan kan een kind ontspannen.

Terwijl ik teken, voelt het alsof ik gestuurd wordt door het meisje. Heel gericht kiest ze haar kleuren. Ze weet precies wat ze wil. Ijverig gaat ze aan de slag.

Soms ontstaat er als vanzelf een tekening met een boodschap. Als de tekening wat vaag blijft, vraag ik het kind of het zichzelf als bloem of boom wil laten zien. Vervolgens kijk ik naar wat ik zie en voel ik in wat het wil vertellen. Daarbij voel ik soms ook verdriet of boosheid als het kind daarmee worstelt. Of spanning in een bepaald gebied. Soms werk ik energetisch op afstand even met het kind.

Als ik het meisje als bloem teken, ontstaat er een krachtige stengel. Lichtjes gebogen, maar toch stevig. Vrolijke bloemblaadjes die kunnen spelen en dansen, maar soms ook hangen als het te veel is geweest en ze tijd nodig heeft om te rusten en op te laden.

Wat heeft je kind nodig?

Ik sluit af met de vraag of het kind nog iets toe wil voegen aan de tekening. Of het iets wenst of nodig heeft. Dan komt er een kleur op of een plek op de tekening waar nog iets mag.

Bij de wortels de diepte ingaan, dat vindt ze erg spannend. Maar toch mag daar iets. Visjes, komt er op. Die geven plezier en bescherming. Ik voel haar lach, haar opluchting.

Regelmatig komen er tips of ideeën in me op die het kind kunnen ondersteunen. Dit schrijf ik ook op. Als alles klaar is, bedank ik het kind en sluit ik af. De tekening krijgt een fixeerlaagje en gaat met de beschrijving samen op de post, zodat je die thuis in alle rust kunt bekijken en lezen.

Als je zelf als ouder ook een tekening wilt, is het proces soortgelijk en stuur ik de zielstekeningen tegelijkertijd op.

Dieper inzicht

Soms heb je voldoende aan de tekening en beschrijving. De herkenning die je ervaart en tips in de beschrijving zijn dan genoeg voor je.

Het kan echter heel fijn zijn om dieper in te gaan op de tekening en wat die bij jou oproept. Daarom bied ik ook een gesprek aan, waarbij we stilstaan bij wat jij tegenkomt als ouder. Het kind is hierbij niet aanwezig.

In het gesprek dat ik later met moeder heb, geeft ze aan dat ze haar dochter precies herkent in de beschrijving. We bespreken wat moeder nodig heeft.

Ze vindt het lastig om duidelijk te zijn. Bang om haar dochter te kwetsen. Als we naar de bloemstengel kijken, zien we dat dit meisje wat meer duidelijkheid prima aankan. Ik voel dat het juist een leerproces is van moeder om die grenzen aan te geven. “Ze nodigt je uit om dit te oefenen, elke dag weer,” zeg ik. “En het is niet erg als dat niet altijd lukt. Daarom is het een oefening.”

Dat geeft moeder ruimte en geruststelling. Het is goed wat ze doet en het hoeft niet perfect te zijn.

*deze blog is geschreven met toestemming van de moeder. De getoonde tekeningen zijn niet van dit meisje.

Wil je graag een Zielstekening voor je kind laten maken? Bestel hier jouw tekening of lees meer over voor wie de zielstekening bedoeld is.

Scroll naar boven